Dva mušketýři v krajském kole Dějepisné olympiády

Dějepisná olympiáda byla i letos velkou výzvou. Žáci se tentokrát nemuseli prát jen s množstvím informací a povinné literatury, ale i s netradiční online formou. Ta se navíc měnila – od zadání ve formátu .PDF, až po zadání v Google Formulářích. Do školního kola se přihlásilo osm žáků, přes okresní kolo se tři mušketýři probojovali do kola krajského. Mušketýr Filip ze septimy dal nakonec přednost Zeměpisné olympiádě. Zbyli tedy dva stateční, kteří se utkali s konkurenty z celého kraje. Vendula Štefaníková z tercie se stala úspěšnou řešitelkou, ostřílený olympionik Ondřej Lešenar z kvinty se umístil na krásném 4. místě. Ještě nevíme, jestli to bude stačit na postup do celostátního kola, ale budeme Ondrovi držet palce.

Jaké jsou dojmy soutěžících?

Vendula Štefaníková
„Mám ráda různé soutěže a olympiády, vždy mě zajímaly dějiny českých zemí. Nemohla jsem se tedy dočkat, až budu v tercii, protože jsem věděla, že v tercii začíná Dějepisná olympiáda. Nečekala jsem ale, že školní kolo budu psát online doma na počítači, že okresní a krajské kolo budu psát v počítačové učebně s nasazeným respirátorem a že budu netrpělivě čekat, jestli vláda otevře knihovny (nebo alespoň výdejní okénka knihoven), abych si mohla půjčit doporučenou literaturu k okresnímu a krajskému kolu. Ale stálo to za to. Téma letošní olympiády bylo pro mě ideální: „Labyrintem barokního světa (1556-1781)“. Většinu mých spolužáků nejvíce baví 1. a 2. světová válka, já tyto docela nedávné dějiny v lásce zrovna nemám. Baví mě doba Karla IV., renesance, baroko. Ve školním kole jsem měla “opravdu velkou konkurenci”, neboť jsem byla zaregistrovaná ve své kategorii sama, na postup mi tedy stačilo dosáhnout 60% úspěšnosti. V okresním kole nás už bylo 25, postoupilo 5, já byla pátá. Teď mám za sebou krajské kolo, které mi ale kupodivu přišlo lehčí než okresní. Snad se i v něm umístím dobře.“

Ondřej Lešenar
„Účast v Dějepisné olympiádě bych rozhodně doporučil každému, kdo má rád dějiny, nebo tomu, kdo by se jimi chtěl v budoucnu profesionálně zabývat. Baroko, jež bylo tématem letošního ročníku, sice nepatří mezi moje nejoblíbenější historické epochy, ale za těch několik měsíců, ve kterých jsem se tímto tématem detailně zabýval (poctivě jsem přečetl všechnu doporučenou literaturu, i když bylo zpočátku obtížné ji v době uzavřených knihoven sehnat), jsem nabyl širokou základnu vědomostí o politickém a kulturním životě v daném období. Naučil jsem se dívat jinýma očima i na barokní památky v našem okolí. Bavil mě i doprovodný program Běh na Olymp, kde jsem řešil úkoly zaměřené na interpretaci dobových textů a obrazových pramenů. Letošní online forma soutěže byla asi jedinou možností, jak soutěž v podmínkách koronavirové pandemie vůbec uspořádat. Osobně se ale těším, až se zase soutěž bude konat standardně, a to nejen z důvodu hladšího průběhu, ale i proto, abych se mohl osobně setkat se svými kolegy a kamarády, s nimiž se známe z předešlých ročníků soutěže.“

Mgr. Lucie Zahálková Bukovjanová, vyučující D