Celý květen do školy na kole

Stejně jako v minulých letech se i letos v květnu zapojila naše škola do akce Do školy na kole. Cílem je motivovat žáky i učitele, aby od 1. do 31. května používali jako dopravní prostředek jízdní kolo, koloběžku nebo jakýkoli jiný udržitelný způsob dopravy včetně běhu a chůze. Akci pořádá spolek AutoMat.

Všichni účastníci dostali dotazník, který vyplnilo 40 z nich. Zde z něj uvádíme některé údaje pro ilustraci, jak květnová výzva u nás vypadala.

Počet účastníků se každým rokem zvyšuje. Letos se přihlásilo 45 žáků, kteří vytvořili 14 týmů, a sedm učitelů, kteří vytvořili celkem tři týmy. Více než polovina všech zapojených přijala květnovou výzvu poprvé, na druhé straně je tu skupina učitelů, kteří soutěží každoročně už od roku 2017 pod již tradičním názvem Gypri team. Žákovské týmy měly převážně vtipné názvy, např. Úhoři, Bylo nás 5, Orangutani, Kopecké metro, Blonďáci, Chobotničky na štangli, Místek-Frýdek, Holky z vesnice nebo Šlapky z Gypri.

Většina účastníků (90 %) volila jako dopravní prostředek kolo, jeden koloběžku a tři chodili pěšky. Co se vzdálenosti týče, odpovědi najdete v grafu níže. Jak vidíte, většina překonávala vzdálenost mezi 6 a 10 km, ale máme tu i rekordmana, který ujel více než 20 km v rámci jedné cesty do školy.

V dotazníku nás samozřejmě také zajímalo, odkud naši účastníci nejvíce jezdí. Dle očekávání vyhrála Kopřivnice (když přičteme i Lubinu, jde o celkem 14 účastníků), na druhém místě se umístil Příbor se šesti (včetně Hájova) a na třetím místě se docela překvapivě umístily Hukvaldy s pěti účastníky. Mezi nejvzdálenější místa patří Starý Jičín a Frýdek-Místek, jednoduché dojíždění ale není ani z míst, jako je Rybí, Lichnov, Hukovice, Kateřinice, Petřvald, Štramberk, Bartošovice, Studénka, Sedlnice a Skotnice.

A jaké byly hlavní důvody, proč se žáci a učitelé do této výzvy přihlásili? Nejčastěji to byl cíl zlepšit svou fyzickou kondici a snaha pomoci životnímu prostředí. Dále účastníci přivítali možnost utvořit si svůj tým, navzájem se povzbuzovat, motivovat, užít si společnou cestu, zapisovat si své jízdy do aplikace a soutěžit s dalšími týmy. Zhruba polovina účastníků navíc uvedla, že rozhodnutí zapojit se pro ně nebylo až tak obtížné, protože kolo používají na cestách do školy běžně i mimo květnovou výzvu. Mezi důvody, proč je výhodné jezdit na kole nebo chodit pěšky, byla zmíněna také nezávislost na jízdních řádech a možnost vyhnout se čekání na vlak nebo autobus.

Přestože nám počasí v květnu 2024 zpočátku ukazovalo svou vlídnou tvář a první tři týdny pršelo opravdu málo, konec měsíce si to vynahradil aprílově nečekanými přeháňkami a bouřkami. Pro nejednoho účastníka se tak stalo Do školy na kole opravdovou výzvou a zkouškou, jak kvalitní mají aplikaci na předpověď počasí nebo vybavení proti dešti. Je však třeba říct, že je to neodradilo a v cestách do školy vlastním pohonem pokračovali neúnavně až do konce měsíce.

Letošní květnová výzva byla ukončena v pátek 31. května 2024 akcí s názvem Snídaně na triko. Všichni účastníci, kteří tohoto dne přijeli ráno do školy v soutěžním tmavě modrém triku, dostali přímo na školním dvoře chutnou snídani v podobě čerstvého pečiva a kávy nebo čaje. Při snídani panovala příjemná poklidná atmosféra, v níž si naši účastníci vychutnali nejen snídani, ale také pocit, že květnovou výzvu splnili a mohou být na sebe pyšní.

Děkujeme všem zapojeným žákům a učitelům a už se těšíme na hojnou účast v dalším ročníku výzvy, Do školy na kole 2025. Speciální poděkování vyučujícím Lence Ocáskové, Ivetě Ulčákové a Tereze Nedjalkové za organizační zajištění akce Snídaně na triko, která byla příjemnou tečkou na letošním ročníkem.

Mgr. Monika Šimíčková, členka Gypri teamu

.