Naše datová (sebe)analýza

V dnešní společnosti se stále mluví o datové analýze, tak jsme se v primě rozhodli, že si ji také vyzkoušíme – a rovnou sami na sobě. Zúčastnili jsme se Minisčítání 2020 pořádaného Českým statistickým úřadem a netrpělivě čekali na vyhodnocení a grafické zpracování výsledků.

Nyní jsme se pustili do práce, dalo nám docela zabrat získat ze suchých statistických grafů smysluplné výsledky, ale stálo to za to. Ve výsledcích jsme sami sebe poznali – jsou hořkosladké, ale tak už to bývá, vidíme sami sebe, víme, že taková je dnešní realita, že jsme to my.

Pojďte s námi nahlédnout, k čemu jsme se dobrali (občas se ani my neshodneme). Snad nás v našich výsledcích také najdete, možná se naše a vaše každodennost tolik neliší. Nám pomáhá, že už víme, že v tom nejsme sami, že tu dnešní dobu zvládneme společně snáz.

.

„Nejvíc mě překvapilo, že 4 žáci hrají počítačové hry více než 5 hodin denně.“ (uvedli 4 žáci)

„Mile mě překvapilo, že z naší školy má jen jeden žák účet na TikToku.“ (uvedla většina žáků)

„Překvapilo mě, že dva žáci naší školy vůbec nečtou knihy.“ (uvedli 4 žáci)
„Nejpodivnější informace pro mě byla, že ve všech krajích ČR přečtou žáci za rok 4 knihy a víc.“

„Příjemně mě překvapilo, že celkem 81% lidí v České republice třídí odpad.“
„Zaujalo mě, že docela hodně lidí třídí odpad ne proto, že musí, ale že chtějí sami od sebe. Zadala jsem všechny kraje.“

„Že 40% lidí v ČR roku 2011 bylo bez jakéhokoliv vyznání.“

„Překvapilo mě, že na otázku: ´Za kým jdeš, pokud máš problém?‘ odpovědělo průměrně ve všech krajích ČR 10% dětí, že ‚‘za nikým‘. Zdá se mi to vysoké číslo a námět k zamyšlení a diskusi. Desetina dětí tak podle výsledků buď vůbec nemá s kým řešit svoje problémy, nebo je nechce nikomu svěřovat, a trápí se jimi.“

„Zdálo se mi, že nejpodivnější informace byla u otázky – ‘Co je pro Tebe nejdůležitější?‘
11 842 (to je 63% studentů) dalo odpověď – rodina . Ale když jsem se potom podívala na jiné odpovědi v této otázce, přišlo mi zvláštní, že někdo nepovažuje rodinu za nejdůležitější. A to mě překvapilo, (upřednostňuje před rodinou např.: mobil, počítač, peníze,).“

„Překvapilo mě, že na naší škole hodně lidí, nad celorepublikový průměr, jí na štědrovečerní večeři kapra. V celé České republice jí více lidí kuřecí řízek.“ (uvedlo celkem 6 žáků)

„Nejvíce mě zaujala informace, že tolik lidí dodržuje velikonoční zvyky.“

„Překvapilo mě, že žáci z naší školy nejčastěji pijí vodu.“

„Překvapilo mě, že 27 žáků umí přebalit miminko.“

.

Ing. Radmila Mrázková, vyučující Ivt