Soutěž EUROPASECURA

Je to již několik měsíců, co nás prostřednictvím e-mailu informoval pan učitel Caloň o možnosti zúčastnit se zajímavé soutěže EuropaSecura, kterou pořádá Institut pro evropskou politiku EUROPEUM.

Tato soutěž má dlouhou tradici a letos se pořádal již její třináctý ročník. Zaměřuje se na žáky se zájmem o evropskou integraci, mezinárodní a bezpečnostní politiku s důrazem na Českou republiku. Soutěž je koncipována jako týmová a je rozdělena do několika kol, přičemž první kolo probíhá formou online testu a bylo naplánováno na 16. března. Na webu europasecura.cz se můžete doslova dočíst, že úspěšné týmy jsou tou nejlepší vizitkou školy. Nebylo třeba se dále rozhodovat a já, Oliver Hyvnar, a dva mí spolužáci z kvinty – Jakub Vlček a Pavel Martinů – jsme neváhali a ještě v ten den jsme se přihlásili.

Problematika mezinárodních vztahů a společenských konfliktů je naše parketa, a tak jsme se měli na co těšit. Do našich osudů však zasáhly nečekané události. Pan Caloň bohužel skončil v nemocnici a celou republiku postihla celosvětová pandemie. 11. března, tedy pár dní před zahájením, byla vyhlášena karanténa. Vzhledem k tomu, že bylo potřeba, aby každý soutěžící měl k dispozici počítač a osobní schůzka nebyla možná, tak nám nezbývalo než se pokusit spolupracovat přes videohovor.

Zvládli jsme to! Postoupili jsme do dalšího kola a měli jsme za úkol vypracovat bezpečnostní analýzu na zadané téma. Našemu týmu byl přiřazen konflikt v Sýrii (mezi další možnosti patřil Izrael a Palestina, Írán, Turecko a ruský vliv v Evropě).

Na zpracování analýzy jsme dostali měsíc. Během prvních dnů vytvořil náš kapitán Kuba několik dokumentů, které měly sloužit jako podněty k další práci. A jak to bohužel bývá zvykem, na dalších 29 dní jsme si udělali prázdniny 🙂

Termín odevzdání byl 27. dubna a my jsme si 24. dubna vzpomněli, že bychom mohli už konečně začít. Pavel pracoval ze svého domova a Kuba dojížděl ke mně a pracovali jsme spolu. Bezpečnostní analýza musela splňovat určité podmínky a obsahovat kapitoly jako „Úvod”, „Popis aktuální situace (popř. zúčastněných aktérů)”, „Dopady na EU” – tedy informace, které jsme mohli vyčíst z internetu. Bezpečnostní analýza ale měla také obsahovat naše doporučení pro EU a NATO nebo náš pohled na případné možnosti dalšího vývoje v tomto konfliktu. Zde jsme se museli spolehnout na vlastní hlavu a naše myšlenky formulovat tak, aby dávaly smysl. Poslední den už začalo jít do tuhého. Od 14:00 až do půlnoci jsme intenzivně dřeli. Práci jsme nakonec úspěšně odevzdali – asi čtvrt hodiny před deadlinem.

Následovaly dva dlouhé týdny plné nervozity. Netrpělivě jsme čekali, jestli naše analýza postoupí a budeme pozváni na krajské kolo do Ostravy. Podařilo se! Postoupili jsme mezi pět nejlepších týmů z celého kraje. Měli jsme obrovskou radost z našeho úspěchu. Nyní však nastala ta nejtěžší část celé soutěže. Práci jsme si již pečlivě rozdělili a nasdíleli jsme si všechny potřebné dokumenty. Celý měsíc před konáním krajského kola jsme se rozhodně nenudili. V ústní části jsme měli za úkol naši analýzu obhájit před odbornou komisí a naučit se reagovat na oponenturu jiného týmu. Následně jsme my sami měli podrobit kritice cizí práci a vyzdvihnout její klady a zápory. Ke každému tématu poté měla proběhnout volná diskuze a i zde se očekávalo naše odborné stanovisko.

Každý týden jsme uskutečnili několik videohovorů a konečně jsme mohli na dálku spolupracovat i s panem učitelem Caloněm, který se vrátil z nemocnice a byl schopen se k nám z „domácího léčení” připojit. Den před krajským kolem jsme tak byli připraveni poprat se o vítězství.

A bylo to tady. V pátek 19. června jsme vyrazili do Ostravy, konkrétně do Moravskoslezského informačního centra, v němž se soutěž konala. Přijeli jsme se značným předstihem, takže měl Pavel prostor si vytisknout a podepsat potvrzení o bezinfekčnosti, které nechal samozřejmě doma. Vešli jsme do zasedací místnosti, usadili se na svá místa a připravili si materiály. Po úvodním slovu poroty vše začalo a jako první nastoupili kluci z Gymnázia Hladnov. Nutno podotknout, že svou bezpečnostní analýzu měli jednoznačně nejlépe propracovanou. Co se týče ústního projevu, tak v této oblasti taktéž excelovali. A my to tak s našimi šancemi na postup začínali vidět bledě. Po velice plodné diskuzi jsme byli na řadě my. Obhajoba práce se nám relativně povedla, reagovat na názory týmu, jenž oponoval naši práci, jsme také zvládli, ale pořád nám nezbývalo než doufat, že aktivitou především našeho kapitána Kuby při diskuzích oslníme odbornou porotu. Diskuze byla totiž součástí celkového bodového hodnocení. Po nás následovaly další týmy, další oponentury, spory či úsměvné momenty a celá akce se tak natáhla na dlouhých šest hodin.

Konečně přišlo na řadu vyhodnocení. Nervozita byla na maximu. Pavel nám věřil na třetí, či dokonce na druhé místo. My s Kubou jsme to naopak viděli na čtvrtou, v nejlepším případě na třetí příčku. Pátí jsme neskončili, nebylo to ani čtvrté místo. Už jsme se zvedali ze židlí a šli si pro diplomy, když vtom porota vyřkla název jiného týmu. My se tak lišácky pousmáli a vzhledem k tomu, že jsme zbyli už jen my a ten jednoznačně nejlepší tým, bylo nám jasné, že jsme obsadili krásné druhé místo. Postup z toho sice nebyl, ale my jsme za tento výsledek ohromně rádi. A do celostátního kola se vlastně ještě pořád můžeme dostat jako náhradníci 🙂

A jaké zkušenosti jsme získali? Naučili jsme se napsat dlouhý souvislý text nejen na základě jasně daných a podložených faktů, ale také čerpat z vlastního úsudku a vytvořit tak smysluplný obsah. Souhra okolností nás přinutila se naučit efektivně využívat moderní technologie a pracovat online. V neposlední řadě jsme se zlepšili v našich komunikačních dovednostech, které jsme prakticky využili před odbornou komisí.

Ale jak se říká… vždy je co zlepšovat a věříme, že příští rok již postoupíme.

Oliver Hyvnar, kvinta