Exkurze biologického semináře – Palackého naučná stezka

Naučná stezka Františka Palackého je vlastivědná a přírodovědná naučná trasa o délce 11,5 kilometru, která začíná v Novém Jičíně u tamních Janáčkových sadů a končí u Domorazského sedla. Prochází Přírodním parkem Podbeskydí a v části své trasy se kryje s naučnou stezkou Novojičínská kopretina. Z organizačních důvodů jsme ji absolvovali v obráceném sledu, zahájili jsme ji u železniční stanice Hostašovice ve čtvrtek 4. května 2017.

Vysvětlili jsme si zde některé ekologické zákonitosti týkající se ruderálních půd a ekotonů, v blízkém „lese mutantů“ jsme pozorovali celou řadu mutací. Zdolali jsme nesnáze způsobené rozmoklou půdou a probíhajícími místními stavebními úpravami a zastavili se u významné geologické rarity: pramenů Zrzávky. Rozdílné geologické podloží způsobuje, že ačkoli jsou pouhých 5 metrů od sebe, vyvěrají z různých podloží a zejména v obsahu iontů sirných solí jsou velmi rozdílné, což lze snadno poznat čichem a odráží se to i v jejich názvech: Kyselka a Smradlavka. Oba jsou pokládány za léčivé a pro svou ojedinělost byly vyhlášeny přírodní památkou.

Na blízké orchidejové louce jsme pozorovali právě rozkvetlé prstnatce májové (Dactylorhiza majalis), v Hostašovicích jsme vzpomněli zdejší bývalé pohankové mlýny, ve Straníku obdivovali polštářové lávy, v Kojetíně nestabilní horninu „mandlovcový pikrit“ a prastarou Kojetínskou lípu. Z Kojetína jsme vystoupali na vrchol Svince, odkud nám bohužel počasí nedovolilo shlédnout Moravskou bránu a Veřovické vrchy, jak je to obvykle možné. O to více pozornosti jsme věnovali zdejším unikátním rostlinným společenstvům, zahrnující vydatné porosty vzácných vstavačů bledých (Orchis pallens) a dvou druhů prvosenek: jarní a vyšší (Primula elatior a Primula verna), které jen málokde lze vidět takto pospolu. Exkurze byla ukončena v Novém Jičíně na Skalkách.

Ačkoli nám počasí příliš nepřálo, podařilo se nám pozorovat celou řadu rostlinných druhů, z nichž mnoho je v rámci republiky unikátních. Významnou část exkurze tvořily informace o určování jednotlivých druhů sledovaných rostlin, které žáci uplatní praktiky při tvorbě herbářů. Jsem přesvědčen, že význam takovýchto exkurzí je pro ucelování dílčích poznatků z výuky naprosto zásadní.

Mgr. Pavel Netušil, učitel biologie