Za kulturou s GYPRI
Součástí výuky na Masarykově gymnáziu v Příboře jsou pravidelné návštěvy divadelních představení v Beskydském divadle v Novém Jičíně.
Nabídka bývá zpravidla pestrá. Letos už svou porci příběhů z prken, jež znamenají svět, dostali žáci čtvrtých ročníků a oktávy, a to v míře více než vrchovaté. V Beskydském divadle si zopakovali maturitní tituly (Maturita s prstem v nose – 24. 10. 2024) v podání pražského divadla Kokoloko. Další dvě představení měli možnost navštívit v rámci češtinářské exkurze přímo v Praze, v divadle ABC Vojnu a mír (režie Peter Gábor) a v Národním divadle diskutované nastudování Prodané nevěsty (režie Alice Nellis). Měli tedy dostatek materiálu pro srovnání. Zatímco první zmiňované představení někteří studenti označili „za zábavné a oddechové“, jiní za poněkud „dětinské až infantilní“. U divadel, která zhlédli v Praze, nešetřili slovy chvály. Kladně hodnotili především Vojnu a mír, kterou označili za „klasické divadlo, s fenomenálními výkony herců, s úžasnými efekty i kostýmy“. U představení Prodané nevěsty, jak se dalo očekávat, se objevily výhrady k poněkud netradičnímu zpracování. Nicméně jeden komentář za všechny: „Operou jsem byl naprosto očarován. Prostředí Národního divadla zdůrazňovalo důležitost díla. Pro mnohé z nás se jednalo o první setkání s operou a já bych neměnil“. Prostředí Národního divadla zkrátka patří k zážitkům nezapomenutelným.
Na zajímavá představení však není nutné jezdit jen do Prahy, protože Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě mnohdy nabízí skutečné skvosty. Býváme při tom, v dopoledních hodinách v rámci generálních zkoušek (hudební skupiny druhých ročníků a zájemci z ostatních tříd) a samozřejmě minimálně jednou až dvakrát za školní rok navštívíme také představení večerní. Za zmínku stojí letošní generálka opery Šarlatán z pera terezínského skladatele a žáka Leoše Janáčka Pavla Haase, kterou jsme s druháky v Ostravě viděli 7. 10. 2024. Režisér Ondřej Havelka diváky upozornil, že bude-li třeba něco doladit, operu přeruší… a „tleskat se i na generálce může“, což divadelní pověra herců zakazuje. O takový zážitek jsme vloni (při generálce Smetanovy opery Tajemství) i letos byli ošizeni. Opravy se nekonaly, opery jsou dokonalé. Nicméně v případě Šarlatána se jednalo o představení netradiční, zajímavé a svým způsobem ojedinělé. Návazná akce se v teplých podzimních dnech přímo nabízela, a proto i realizovala – jednalo se o návštěvu Památníku Leoše Janáčka na Hukvaldech (první ročníky, sexta).
A na co se mohou těšit třídy, na které se zatím nedostalo? Po Novém roce nás čeká Kytice, Divá Bára, Balada pro banditu, Odysseus. To vše samozřejmě v návaznosti na učivo jednotlivých ročníků. A samozřejmě představení večerní v Ostravě, podle zájmu a vkusu především žáků z literního semináře a rétoriky.
Mgr. Jarmila Moravčíková, vyučující českého jazyka a hudební výchovy